Stosowana Analiza Zachowania
Stosowana Analiza Zachowania to podejście naukowe, dokładnie zbadane i opisane, które umożliwia rozumienie i modyfikowanie zachowań. Wykorzystuje ona wieloletnie doświadczenia, liczne badania, teorie i zasady dotyczące zachowań rozumianych bardzo szeroko.
Wykorzystujemy sprawdzone i potwierdzone badaniami naukowymi techniki nauczania. Należą do nich: plany aktywności, metoda wyodrębnionych prób, metoda skryptów i ich wycofywanie, wideomodelowanie oraz uczenie incydentalne.
Stosowana – koncentrujemy się na uczeniu zachowań społecznie istotnych.
Behawioralna – skupiamy się na zachowaniu, które może być bezpośrednio obserwowane i mierzone.
Analityczna – analizujemy zachowanie danej osoby i szukamy zależności pomiędzy wydarzeniami a tym zachowaniem.
Technologiczna – stosowane techniki są tak opisane, aby mogły być powielane przez inne osoby.
Koncepcyjnie systematyczna – sposoby postępowania i reagowania są opracowywane w oparciu o zasady kierujące zachowaniami.
Efektywna – efekty podejmowanych interwencji są bezpośrednio mierzone, a na podstawie pomiarów podejmujemy dalsze decyzje, tak, aby umożliwić osiągnięcie zmian korzystnych dla uczniów.
Przynosząca zgeneralizowane skutki – jednym z priorytetów jest to, aby zmiany zachowania były utrwalone i zgeneralizowane na różne konteksty codziennego funkcjonowania.